diumenge, 4 de juliol del 2010

Empremtes de Catalunya

· Es presenta la primera col·lecció de records identificats amb el país · Es vol aconseguir que els turistes comprin els souvenirs locals · 60 artesans de tota la geografia catalana han elaborat 228 productes


Seu d'Artesania de Catalunya Foto: SITUADA A CIUTAT VELLA ON ES VENEN ‘SOUVENIRS' CATALANS ARTESANIA DE CATALUNYA.
1
Un imant d'una cua de peix de Tarraco o els castellers en paper maixé són alguns dels records que els turistes que visiten Catalunya poden comprar per emportar-se a casa i tenir, d'aquesta manera, una imatge real del país que han visitat, ja que en molts casos s'emporten souvenirs que tenen poc a veure amb la cultura catalana.
Així doncs, el conseller d'Innovació, Universitat i Empresa, Josep Huguet, va presentar ahir el primer catàleg d'Empremtes de Catalunya, una col·lecció de productes artesans típicament catalans que “volen trencar amb aquesta dinàmica perversa en què el turisme no estira de l'artesania de qualitat local, sinó que hi ha històries tan curioses com la dels barrets mexicans”, reconeixia el conseller referint-se als articles que alguns turistes compren a les zones més visitades del país, com el centre de Barcelona.
Amb l'arribada del primer catàleg s'assoleix també “el doble objectiu d'obrir nous canals de venda per als artesans i desenvolupar i contribuir a modernitzar el sector comercial orientat al turisme, amb un producte singular, de qualitat i que ofereixi una imatge real i garantida de Catalunya”.
I és que la directora d'Artesania de Catalunya, Gemma Amat, va explicar que és una marca registrada que “vol explicar el país a través de la seva iconografia plasmada en el producte artesanal”. I és que l'artesania, segons el conseller Huguet, no havia trobat la manera de comerciar intel·ligentment i a més “ni aquest sector ni el turisme havien aprofitat el gran potencial de tangibles i intangibles de la nostra cultura”.
El catàleg Empremtes, que ha estat la culminació d'una iniciativa que es va engegar fa quatre anys, ha estat elaborat per 60 tallers d'artesans d'arreu del país i recull 228 productes agrupats en vint-i-vuit famílies (art, cultura, història i costums populars...) que s'han definit per la seva rellevància com a factor identitari i explicatiu de Catalunya, va apuntar el titular d'Innovació. Però aquest projecte no ha arribat al seu punt final, sinó que està obert a noves incorporacions.
http://avui.elpunt.cat/noticia/article/-/-/189040.html?piwik_campaign=mail&piwik_kwd=mail&utm_source=mail&utm_medium=mail&utm_campaign=mail




Els efectes del turisme a la capital catalana

Impuls de l'artesania local davant els 'souvenirs'

La Generalitat obre al Gòtic una botiga de «records autòctons»

Dijous, 1 de juliol del 2010 Imprimir Enviar aquesta notícia Augmentar/ Reduir text
HELENA LÓPEZ / Barcelona


La premissa de partida és clara: mostrar al turista que els barrets mexicans són precisament això, mexicans, i que Catalunya disposa d'un amplíssim ventall de tradicions que es poden veure plasmades en el souvenir perfecte. No es tracta de desnaturalitzar el souvenir, sinó d'adaptar-lo al lloc que pretén evocar. Així, els records poden continuar sent des del típic imant de nevera fins al no menys típic clauer, encara que amb alguna cosa en comú: portar implícit el que ha estat batejat com la «empremta de Catalunya».

Edició Impresa

Edició Impresa

Versió en .PDF

Informació publicada en la página 38 de la secció de cv Gran Barcelona de l'edició impresa del dia 01 de juliol de 2010 VEURE ARXIU (.PDF)
Així, amb la intenció de trencar el que el conseller d'Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, defineix com «dinàmica perversa» que impedeix que turistes i artesans s'aprofitin els uns del potencial dels altres, la Generalitat va obrir ahir al carrer dels Banys Nous la botiga de records Empremtes de Catalunya, on es comercialitzen 228 souvenirs «de qualitat» made in Catalunya, que simbolitzen «l'autèntica empremta» de la cultura i el paisatge catalans, amb un disseny acurat i elaborats per artesans «del país».
Aquesta singular botiga de records s'ha obert al local d'Artesania Catalunya, mare de la iniciativa, on fins ara únicament s'exhibien els treballs d'artesans locals, sense opció a compra. La directora de l'entitat, Gemma Amat, explica que la idea de crear la marca registrada Empremtes de Catalunya va sorgir precisament pel fet de trobar-se on es troben, al cor del Gòtic. Els artesans veien amb perplexitat com els turistes compraven souvenirs que no representaven en absolut ni Barcelona ni Catalunya, mentre que els seus productes tenien serioses dificultats per trobar sortida. D'aquesta manera va sorgir la marca registrada Empremtes de Catalunya, que identifica i distingeix productes «artesans del territori, que transmeten els valors del país a través d'elements vinculats a l'art, la cultura, la història i la tradició», segons va explicar ahir el conseller Huguet en la presentació de la botiga, que va definir com «el vaixell insígnia del nou model del marxandatge
català».
EL CATÀLEG / Des d'una baldufa –joguina d'allò més nostrada, econòmica i fàcil de transportar–, fins a una pastilla de sabó amb la característica forma de les rajoles del passeig de Gràcia o un mocador inspirat en Miró, els 228 objectes que formen el catàleg –amb preus que van des de poc més d'un euro fins a una mica més de mil–, s'han seleccionat a partir de concursos oberts en diverses localitats amb un jurat d'experts, del qual ha format part el FAD.
Amat va insistir a dir durant la presentació que el catàleg, elaborat amb la participació de 60 tallers, continua obert. Es continuaran convocant concursos, ja que l'objectiu d'aquesta iniciativa és doble: per un costat lluitar contra els denigrats souvenirs porqueria, i per l'altre, donar sortida a la feina dels artesans.
L'EXPANSIÓ / El conseller va apuntar que la intenció és que la iniciativa «s'escampi com una bassa d'oli», i també arribi a hotels i museus de tot Catalunya, on s'estudia poder posar un petit estand amb una representació dels productes relacionats amb el territori en qüestió, a més a més de fer-ho als aeroports, idea en què s'està treballant. A més a més, la reconversió de les ocelleries de la Rambla, que tenen els dies comptats, també s'aprofitarà per donar sortida a aquests productes.
http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/barcelona/20100701/impuls-lartesania-local-davant-els-souvenirs/358704.shtml