la projecció de la ciutat de la mà de les noves tecnologies
Despunten la Sagrada Família, el parc Güell, la Boqueria, la Catedral, la Casa Milà i la Casa Batlló
L'anàlisi d'una universitat nord-americana constata la gran fotogènia de la capital catalana
PATRICIA CASTÁN / Barcelona
Cada dia milions de turistes, i no només turistes, disparen les seves càmeres fotogràfiques per captar els moments que volen retratar de Barcelona. Alguns només busquen el seu somriure sobre un fons identificable; d'altres persegueixen imatges inoblidables, amb significats que únicament ells coneixen, o bé per pur afany estètic. Sigui com sigui, un estudi ha detectat que al banc de fotos per excel·lència, Flickr, i sobre una base analitzada de 35 milions d'imatges, Barcelona és la 12a metròpolis més retratada.
Edició Impresa
Versió en .PDF
Informació publicada en la página 28 de la secció de cv Gran Barcelona de l'edició impresa del dia 01 de agost de 2010 VEURE ARXIU (.PDF)La radiografia revela que Nova York és la més immortalitzada i plasmada a Flickr, seguida de Londres, San Francisco, París, Los Angeles, Chicago, Washington, Seattle, Roma, Amsterdam i Boston. Després de Barcelona apareixen San Diego, Berlín, Las Vegas i Florència. Madrid no apareix fins al lloc número 20.
La llista no s'elabora amb el mer volum d'imatges, sinó amb el d'usuaris que bolquen el seu material. En el cas de la capital catalana, les més de 258.000 fotos corresponen a 9.229 fotògrafs, aproximadament una quarta part de les de la gran poma, al capdavant del llistat.
Per Pere Duran, director de Turisme de Barcelona, l'estudi és «tot un descobriment», especialment pel volum. «No ens descobreixen res d'especial sobre els punts més fotografiats, però el lloc de Barcelona al rànquing és molt important». La taula resultant posa en relleu l'auge que viu la capital catalana com a destí, així com l'atracció que genera la seva imatge.
Al responsable del consorci només li sorprèn el fet que la Boqueria ocupi un lloc tan destacat en els escenaris elegits pels viatgers o els fotògrafs d'arreu del món. En canvi, li xoca que la iconografia relacionada amb el Barça no figuri entre els referents.
L'EMPREMTA DE GAUDÍ / De fet, i com era d'esperar, Gaudí és el gran ambaixador de la marca Barcelona. Diverses de les seves obres apareixen entre els elements més immortalitzats i entre els que més joc donen per ser artísticament manipulats. El paisatge estrella de la ciutat és la Sagrada Família, encara que mostrada amb una riquesa d'angles i matisos poc habitual en les fotos turístiques. La segueixen el parc Güell, el mercat de la Boqueria, la Catedral, la Casa Milà, l'entorn de la plaça d'Espanya i la Casa Batlló.
El procés establert en l'estudi permet obtenir conclusions sorprenents, com que en algunes ciutats les icones més repetides ja són botigues (com la d'Apple a Nova York) per sobre de grans monuments. A Barcelona, el repertori arriba a racons gairebé impossibles d'identificar, però d'enorme bellesa. Tot i que la majoria només es poden contemplar a la web, ja que els seus autors no n'autoritzen la reproducció.
http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/barcelona/20100801/estudi-situa-barcelona-entre-les-ciutats-mes-retratades-del-mon/414801.shtml
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada