El diari dels EUA destaca que “el sistema de finançament obliga Catalunya a contribuir amb un 10% del PIB” a les arques de l'estat i es fa ressò dels enfrontaments dels últims mesos entre el Govern i l'executiu espanyol
Les finances catalanes són una preocupació que va més enllà del nostre àmbit geogràfic més immediat. Si dimarts va ser el diari Financial Times qui va col·locar en portada un article sobre l'estat de les arques catalanes i les desavinences del Govern amb l'executiu espanyol, avui és The New York Times qui situa Catalunya al centre del debat amb un article que porta per títol "Els dèficits de les regions augmenten les pors sobre Espanya". El diari de Nova York conclou que el problema no rau “en la mala gestió del passat sinó en el sistema de finançament que obliga Catalunya a contribuir amb un 10% del PIB per a donar suport a les regions més pobres a través de les taxes que recull Madrid”.
El diari nord-americà destaca que els enfrontaments entre el Govern i l'executiu espanyol que la situació de les finances catalanes ha provocat en els últims mesos “han aprofundit les preocupacions del mercat sobre la manca de disciplina fiscal” a l'estat. “Les dificultats de Catalunya no són diferents que les que afecten l'estat espanyol”, diu l'articulista, Raphael Minder, que esmenta la dificultat en l'accés als crèdits, la crisi financera global, l'explosió de la bombolla immobiliària i la situació dels bancs entre els principals reptes de l'economia catalana.
L'article del The New Yok Times es fa ressò del fet que “les dificultats financeres han fet créixer les tensions que sovint esclaten al sistema polític espanyol”. Segons les paraules de Minder, “Catalunya, que lluita contra el dèficit de les finances, s'ha enfrontat a les mesures del govern espanyol que ordenaven a les regions la rebaixa d'un 5% al transport ferroviari”. Aquest enfrontament “ha indignat els catalans i els ha dirigit cap a una demanda per tenir més autonomia respecte a l'estat”, diu l'article, que també explica que el nou Govern no ha rebaixat les aspiracions nacionals ni els “esforços per mantenir aliances bancàries sota control català o un préstec d'emergència de 10,5 milions a Spanair, una aerolínia amb base a Barcelona”.
El diari novaiorquès ressuscita el lloc comú de Catalunya com àrea “de gran dinamisme econòmic” o “de les regions més sanes i industrialitzades”. Però explica a continuació que “Catalunya i vuit regions més no aconseguiran els objectius de dèficit i això ha ajudat a mantenir les preocupacions sobre l'estabilitat de les finances espanyoles a llarg termini”. The New York Timesrecorda “l'enorme desafiament del nou Govern per retallar el dèficit dos terços i arribar així als objectius marcats per l'executiu espanyol”. A dia d'avui, segons les dades del Banc d'Espanya, el deute de Catalunya s'enfila per sobre dels 30.000 milions, un 3,9% del PIB català, i el Govern té dificultats per trobar nou finançament, necessitats xifrades en 11.000 milions d'euros per a enguany. De fet, com recorda l'article, Moody's va rebaixar la qualificació del deute català el mes passat.
El diari novaiorquès ressuscita el lloc comú de Catalunya com àrea “de gran dinamisme econòmic” o “de les regions més sanes i industrialitzades”. Però explica a continuació que “Catalunya i vuit regions més no aconseguiran els objectius de dèficit i això ha ajudat a mantenir les preocupacions sobre l'estabilitat de les finances espanyoles a llarg termini”. The New York Timesrecorda “l'enorme desafiament del nou Govern per retallar el dèficit dos terços i arribar així als objectius marcats per l'executiu espanyol”. A dia d'avui, segons les dades del Banc d'Espanya, el deute de Catalunya s'enfila per sobre dels 30.000 milions, un 3,9% del PIB català, i el Govern té dificultats per trobar nou finançament, necessitats xifrades en 11.000 milions d'euros per a enguany. De fet, com recorda l'article, Moody's va rebaixar la qualificació del deute català el mes passat.
http://www.ara.cat/comunicacio/The-New-York-Times-Catalunya_0_454754718.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada