RETALLADES L'OBRA PÚBLICA
Els pressupostos de l'Estat destinen gairebé la meitat que el 2011 a les infraestructures catalanes
La inversió de l'Estat en infraestructures a Catalunya baixa un 45% el 2012. El greuge més flagrant és en Rodalies. Foment redueix un 95% l'aportació a Barcelona i apuja un 24% la de Madrid.
Les dades són demolidores. Una anàlisi detallada dels pressupostos generals de l'Estat revela que la inversió global en infraestructures a Catalunya patirà aquest any una davallada del 45%. Això vol dir que dels 2.550 milions que estaven pressupostats per al 2011 -i que tampoc no han estat invertits en la seva totalitat- es passa a 1.380 milions. El mateix conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va fer ahir a Catalunya Ràdio una crida a la societat civil catalana i a l'empresariat perquè s'alcin contra un greuge que va in crescendo .
Greuge en Rodalies
Un 24% més per a Madrid i un 95% menys per a Barcelona
El pressupost del ministeri de Foment per al 2012 només destina 1,5 milions als 467 quilòmetres de la xarxa de Rodalies de Barcelona, quan la de Madrid, amb 370 quilòmetres, en rep 7,7. La xifra catalana suposa un 95% menys que l'any passat, mentre que la de Madrid creix un 24%. Una inversió que ha de servir a Catalunya per implantar el sistema europeu de seguretat ERTMS nivell 1 i evitar accidents com el que al gener va provocar el xoc de dos trens al Clot. A Madrid, gran part de la xarxa està instal·lant el nivell 2 de l'ERTMS, més avançat que el català. Més enllà del pressupost de Foment, la inversió global estatal en Rodalies de Barcelona baixa un 32%, fins als 35 milions d'euros, mentre que la de Madrid puja als 59 milions. A això cal afegir-hi encara que la partida que l'Estat paga a la Generalitat, d'ençà del traspàs de Rodalies, per eixugar el dèficit tarifari de la xarxa passa dels 50 milions de l'any passat a només 8 milions el 2012.
Un 30% menys en l'ATM
Dels 133 milions que va rebre l'any passat, baixa a 93
Les aportacions a l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) també pateixen una tisorada del 30%. Si bé l'any passat l'Estat va preveure una partida de 133 milions, aquesta assignació baixa ara fins als 93 milions. La tendència no és nova, ja que aquesta aportació ja ha anat minvant en els últims anys. Cal tenir en compte que a hores d'ara el preu del bitllet que paguen els ciutadans cobreix aproximadament un 40% del cost real del servei i el 60% restant es paga amb les subvencions, que es reben en funció dels habitants de la regió metropolitana (poc més de 5 milions). Mentre que l'any 2008 es van rebre uns 35 euros per persona, el 2010 van ser 29, l'any passat 27 i enguany uns 18 euros per habitant. Això vol dir que la Generalitat ha de fer un esforç econòmic més gran o bé apujar el preu dels bitllets. A més, malgrat que Catalunya representa el 18,6% del PIB espanyol, per al 2012 només està previst que rebi el 9% de la inversió ferroviària prevista per l'Estat. Fonts del departament de Territori consideren "decebedora" la posició del govern espanyol perquè no es prioritzen les inversions seguint criteris de retorn econòmic.
Carreteres sota mínims
Catalunya només rep el 8% de la inversió en obra nova de l'Estat
Les retallades pressupostàries afecten la xarxa ferroviària però també arriben a l'asfalt. Enguany Catalunya només rebrà un 8% de les inversions de l'Estat en carreteres de nova creació o desdoblaments. Mentre que l'any passat es van pressupostar 277 milions, per al 2012 s'han consignat 99 milions, una xifra que contrasta amb els 117 milions que es destinaran a Galícia o els 172 milions que rebrà Andalusia. A més, només el 6% de les inversions en manteniment que té previst l'estat espanyol s'executaran a Catalunya, un percentatge que es tradueix en 53 milions per aquest concepte, gairebé la meitat del que es va destinar el 2011. En comunitats com Castella i Lleó, en canvi, s'hi destinaran 163 milions i la de Madrid en rebrà 63.
Corredor prioritari
Catalunya rep l'1% de la inversió en el corredor mediterrani
Dels 1.342 milions que l'Estat destina al corredor mediterrani, només 14,3 (un 1%) s'invertiran en construir infraestructura nova a Catalunya. Bastant per sota dels 39 milions que el ministeri haurà de pagar aquest 2012 a l'empresa TP Ferro, concessionària de l'obra del túnel del Pertús, en compensació pel retard en l'obertura de la línia entre Barcelona i la frontera francesa, prevista per al 2009 i ajornada ara fins al 2013. La inversió en el corredor mediterrani inclou 300 milions més per a Catalunya, però no seran per a nova construcció sinó per a les obres de l'AVE Barcelona-Figueres, que està en execució des de l'any passat i es preveu que acabin a finals de 2012. La partida de 1.342 milions inclou, en canvi, la construcció d'alguns trams d'alta velocitat que enllacen de manera radial el corredor mediterrani amb la capital de l'Estat, com la connexió Madrid-Granada i el que uneix Madrid amb Castelló i Alacant. La conselleria de Recoder lamenta que el PP es comporti "com abans ho va fer" el PSOE, deixant de banda "obres fonamentals" per als catalans, i adverteix que el retard en inversió ofega el creixement econòmic.
http://www.ara.cat/premium/cronica/inversio-Foment-Rodalies-BCN-Madrid_0_680931979.html
Greuge en Rodalies
Un 24% més per a Madrid i un 95% menys per a Barcelona
El pressupost del ministeri de Foment per al 2012 només destina 1,5 milions als 467 quilòmetres de la xarxa de Rodalies de Barcelona, quan la de Madrid, amb 370 quilòmetres, en rep 7,7. La xifra catalana suposa un 95% menys que l'any passat, mentre que la de Madrid creix un 24%. Una inversió que ha de servir a Catalunya per implantar el sistema europeu de seguretat ERTMS nivell 1 i evitar accidents com el que al gener va provocar el xoc de dos trens al Clot. A Madrid, gran part de la xarxa està instal·lant el nivell 2 de l'ERTMS, més avançat que el català. Més enllà del pressupost de Foment, la inversió global estatal en Rodalies de Barcelona baixa un 32%, fins als 35 milions d'euros, mentre que la de Madrid puja als 59 milions. A això cal afegir-hi encara que la partida que l'Estat paga a la Generalitat, d'ençà del traspàs de Rodalies, per eixugar el dèficit tarifari de la xarxa passa dels 50 milions de l'any passat a només 8 milions el 2012.
Un 30% menys en l'ATM
Dels 133 milions que va rebre l'any passat, baixa a 93
Les aportacions a l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) també pateixen una tisorada del 30%. Si bé l'any passat l'Estat va preveure una partida de 133 milions, aquesta assignació baixa ara fins als 93 milions. La tendència no és nova, ja que aquesta aportació ja ha anat minvant en els últims anys. Cal tenir en compte que a hores d'ara el preu del bitllet que paguen els ciutadans cobreix aproximadament un 40% del cost real del servei i el 60% restant es paga amb les subvencions, que es reben en funció dels habitants de la regió metropolitana (poc més de 5 milions). Mentre que l'any 2008 es van rebre uns 35 euros per persona, el 2010 van ser 29, l'any passat 27 i enguany uns 18 euros per habitant. Això vol dir que la Generalitat ha de fer un esforç econòmic més gran o bé apujar el preu dels bitllets. A més, malgrat que Catalunya representa el 18,6% del PIB espanyol, per al 2012 només està previst que rebi el 9% de la inversió ferroviària prevista per l'Estat. Fonts del departament de Territori consideren "decebedora" la posició del govern espanyol perquè no es prioritzen les inversions seguint criteris de retorn econòmic.
Carreteres sota mínims
Catalunya només rep el 8% de la inversió en obra nova de l'Estat
Les retallades pressupostàries afecten la xarxa ferroviària però també arriben a l'asfalt. Enguany Catalunya només rebrà un 8% de les inversions de l'Estat en carreteres de nova creació o desdoblaments. Mentre que l'any passat es van pressupostar 277 milions, per al 2012 s'han consignat 99 milions, una xifra que contrasta amb els 117 milions que es destinaran a Galícia o els 172 milions que rebrà Andalusia. A més, només el 6% de les inversions en manteniment que té previst l'estat espanyol s'executaran a Catalunya, un percentatge que es tradueix en 53 milions per aquest concepte, gairebé la meitat del que es va destinar el 2011. En comunitats com Castella i Lleó, en canvi, s'hi destinaran 163 milions i la de Madrid en rebrà 63.
Corredor prioritari
Catalunya rep l'1% de la inversió en el corredor mediterrani
Dels 1.342 milions que l'Estat destina al corredor mediterrani, només 14,3 (un 1%) s'invertiran en construir infraestructura nova a Catalunya. Bastant per sota dels 39 milions que el ministeri haurà de pagar aquest 2012 a l'empresa TP Ferro, concessionària de l'obra del túnel del Pertús, en compensació pel retard en l'obertura de la línia entre Barcelona i la frontera francesa, prevista per al 2009 i ajornada ara fins al 2013. La inversió en el corredor mediterrani inclou 300 milions més per a Catalunya, però no seran per a nova construcció sinó per a les obres de l'AVE Barcelona-Figueres, que està en execució des de l'any passat i es preveu que acabin a finals de 2012. La partida de 1.342 milions inclou, en canvi, la construcció d'alguns trams d'alta velocitat que enllacen de manera radial el corredor mediterrani amb la capital de l'Estat, com la connexió Madrid-Granada i el que uneix Madrid amb Castelló i Alacant. La conselleria de Recoder lamenta que el PP es comporti "com abans ho va fer" el PSOE, deixant de banda "obres fonamentals" per als catalans, i adverteix que el retard en inversió ofega el creixement econòmic.
http://www.ara.cat/premium/cronica/inversio-Foment-Rodalies-BCN-Madrid_0_680931979.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada