Torres: «Hem notat algun símptoma de boicot, però poc»
El president del Grupo Torres destaca que exporta el 73% de la seva producció de vins
Miguel A. Torres, president de Bodegas Torres. Foto: Arxiu ND/ACN.El president de Bodegas Torres, Miguel A. Torres, reconeix que l'actual debat sobre la independència de Catalunya està tenint una lleugera repercusió sobre les seves vendes, per bé que amb una incidència poc notable. Entrevistat per La Xarxa, destaca
la importància de la internacionalització dels mercats, i especifica que Bodegas Torres exporta el 73% de la seva producció, però que "el mercat nacional també té importància per a nosaltres, i intentem cuidar-lo".
Preguntat sobre la possibilitat d'una onada de crides al boicot ateses les actuals circumstàncies polítiques, Torres ha explicat que: "Sempre hi ha una mica de por. Hem notat algun símptoma de boicot, però poc." En al·lusió als responsables polítics ha afegit que "crec que hi haurà el seny i l'habilitat política per trobar un punt d'encontre i aconseguir les millores que Catalunya necessita".
http://www.naciodigital.cat/noticia/47325/torres/hem/notat/algun/simptoma/boicot/poc?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed
Torna l'amenaça de boicot... ara contra Cola Cao
Crides al boicot contra Cola Cao aparegudes a les xarxes socials.Primeres reaccions de consumidors espanyols a la multitudinària manifestació de la Diada i a la possibilitat que Catalunya s'acabi independitzant d'Espanya. Si el 2004 un sector del nacionalisme espanyol va promoure un boicot comercial contra el cava català, ara comencen a sortir veus contra la multinacional catalana del sector de l'alimentació Nutrexpa, propietària de productes com Cola Cao, Nocilla, la mel Granja San Francisco, la xocolata Paladín, els batuts Okey i els patés La Piara, entre d'altres.
El 2004, el boicot al cava català va sorgir com a mesura contra la crida feta per l'aleshores president d'ERC, Josep-Lluís Carod-Rovira, a no donar suport a la candidatura olímpica de Madrid 2012, un cop consumat el "no" al reconeixement internacional a la selecció catalana d'hoquei patins. Ara, el sector de moment encara no ha percebut cap reacció hostil .
En canvi, sí que comencen a sorgir veus contra Nutrexpa, el principal accionista de la qual, Javier Ferrero, va assistir a la manifestació independentista de la Diada. Segons que ha ressaltat la web La Voz Libre, s'està articulant "un ampli moviment de rebuig" a la companyia, mentre que a les xarxes socials s'hi ha començat a divulgar un enllaç cap al formulari de contacte de Nutrexpa en què, suposadament, els usuaris hi han d'expressar "el rebuig a consumir els seus producte perquè el seu preisdent dóna suport als eslògans independentistes tals com "Espanya ens roba"." Paral·lelament, El Confidencial Digital ressalta que l'empresa té el 80% del seu mercat a l'Estat espanyol.
A Twitter, diversos usuaris asseguren que deixaran de consumir els productes de la multinacional catalana.
http://www.naciodigital.cat/noticia/47133/torna/amenaca/boicot/ara/contra/cola/cao
Plega el cava extremeny que patrocina «la Roja»
El celler Lar de Barros, d'Almendralejo, havia arribat a multiplicar per set la seva facturació durant el boicot a les marques catalanes
Els jugadors de la Roja van brindar amb aquest cava pel triomf al mundial de Sudàfrica.
El cava oficial de la selecció espenyola, del celler extremeny Lar de Barros, ja no omplirà més copes. L'empresa que el produïa no ha pogut superar el relaxament progressiu del boicot contra el cava català i s'ha vist obligada a tancar les portes, segons que informa avui Vadevi.cat.
Lar de Barros és un dels quatre cellers que produeixen cava a Extremadura i durant els anys més durs del boicot contra les marques catalanes van arribar a multiplicar per set la seva facturació. Va ser el moment en què van aprofitar per aprofundir en la seva imatge d'espanyolitat, arribant a un acord de patrocini amb la selecció espanyola de futbol.
El declivi del cava extremeny deixa només tres elaboradors a la zona d'Almendralejo.
El cava oficial de la selecció espenyola, del celler extremeny Lar de Barros, ja no omplirà més copes. L'empresa que el produïa no ha pogut superar el relaxament progressiu del boicot contra el cava català i s'ha vist obligada a tancar les portes, segons que informa avui Vadevi.cat.
Lar de Barros és un dels quatre cellers que produeixen cava a Extremadura i durant els anys més durs del boicot contra les marques catalanes van arribar a multiplicar per set la seva facturació. Va ser el moment en què van aprofitar per aprofundir en la seva imatge d'espanyolitat, arribant a un acord de patrocini amb la selecció espanyola de futbol.
El declivi del cava extremeny deixa només tres elaboradors a la zona d'Almendralejo.
http://www.naciodigital.cat/noticia/34488/plega/cava/extremeny/patrocina/roja
El destí del cava català: el món
L'exportació, principal contramesura a un possible boicot espanyolista
Copes de cava.
Han passat vuit anys des del Nadal del 2004, quan diversos sectors del nacionalisme espanyol van orquestrar una campanya contra el cava català com a resposta a la crida que l'aleshores president d'Esquerra Republicana de Catalunya, Josep-Lluís Carod-Rovira, va fer a no donar suport a la candidatura olímpica de Madrid 2012, un cop consumat el 'no' al reconeixement oficial a la selecció catalana d'hoquei patins. Així, una polèmica políticoesportiva va acabar comportant un boicot que va ser seguit per certs sectors de la societat espanyola.
Quasi una dècada després i amb la situació política actual, amb l'increment exponencial de l'independentisme, la possibilitat d'un avançament de les eleccions i les amenaces constants des de les institucions espanyoles, que obertament adverteixen que una hipotètica secessió suposaria la fi dels intercanvis comercials entre Catalunya i Espanya, fan que el sector del cava estigui especialment amatent del desenvolupament dels esdeveniments.
Segons VADEVI.cat, el diari dels vins catalans, els efectes d'aquell boicot van significar una caiguda de vendes a l'entorn del 6'5% per al sector del cava al mercat espanyol, si bé és cert que, en tractar-se d'un Denominació d'Origen eminentment catalana però amb punts de producció fora de Catalunya, es fa difícil quantificar quin va ser el transvasament de consum de cava d'origen català a altres no catalans. Tot i això, aquella experiència va acabar de consolidar una tendència que ja s'havia prefigurat uns anys abans, l'augment de les exportacions.
Amb els números a la mà es comprova que ja l'any 2001 les vendes al mercat exterior superaven les vendes al mercat interior (Espanya, amb Catalunya inclosa) en una relació del 51,6% al 48,3%. Amb els anys, aquesta diferència s'ha incrementat en favor de les exportacions, situant-se el 2011 en un 63,5% de vendes exteriors per un 36,4% de vendes interiors. Si a aquest fet hi sumem que a les vendes al conjunt de l'Estat cal restar-li les vendes a Catalunya, la proporció de vendes a Espanya és finalment una porció del pastís menor. Segons les dades del 2011 aportades per Nielsen, les vendes a l'Àrea Metropolitana de Barcelona, més el que anomenen Nord-Est en el seu particular sistema de còmput (Catalunya més les províncies aragoneses de Saragossa i Osca) signifiquen el 46,5%, del total estatal, la qual cosa vol dir que les vendes a la resta d'Espanya suposen finalment un 19,4% de les vendes globals (al qual caldria afegir-hi les vendes a Saragossa i Osca, no computades per separat). En total, tot i no ser gens menyspreable, les vendes de cava a l'Estat (sense Catalunya) suposen un volum només lleugerament superior a les vendes totals de cava a Alemanya i amb prou feines una cinquena part de la venda total.
Tot plegat circumscriu els efectes d'un eventual boicot al cava per raons polítiques a una part realment reduïda del pastís de vendes però, com passa en qualsevol sector comercial, tota venda és bona i tota pèrdua és considerada com a dolenta. Tant és així que, a dia d'avui, el sector del cava viu amb certa "por" els esdeveniments polítics, i pateix davant una eventual revifada de les campanyes anticatalanes.
Perill a les grans superfícies
Així les coses, el Consell Regulador del Cava, òrgan gestor d'aquesta Denominació d'Origen, treu importància a un eventual boicot assenyalant que els últims esdeveniments polítics -la gran manifestació de l'Onze de Setembre i el 'no' al pacte fiscal de Rajoy- no han portat "cap novetat" ni incidència en les vendes. Tot i això, fonts del Consell asseguren que molts cellers "estan espantats" davant el que pugui passar. Des de la patronal dels cavistes més petits, Pimecava, assenyalen que en tot cas, els que més poden patir "són els grans cellers, els que tenen el gruix de les seves vendes a les grans superfícies", i que el producte venut en botigues especialitzades i restaurants "ho notaria menys". De tota manera, tant des del Consell Regulador com des de Pimecava es mostren optimistes que aquest cop "les qüestions polítiques no interfereixin en les comercials".
Malgrat tot, alguns cellers, consultats per VADEVI.cat, han declinat fer declaracions com a tàctica per evitar fins on els és possible rebre les conseqüències d'un eventual rebuig espanyol al producte català. El fet però, és que el mateix Pere Bonet, director de comunicació de Freixenet i per tant veu autoritzada d'un dels grans productors de cava, no ha evitat defugir la possibilitat d'un nou boicot,i en recents declaracions, ha assegurat que en tot cas, l'estratègia de la seva empresa passa per "fer bon cava i vendre'l a 145 països", insistint en que la diversificació de la exportació és el millor antídot a les persecucions. Un altre celler cavista important de Sant Sadurní d'Anoia alerta del "boicot silenciós", és a dir, d'aquell que es produeix per decisions personals sense la necessitat de grans campanyes i que no es podrà quantificar "fins passada la campanya de Nadal".
En la mateixa línia que Freixenet s'han pronunciat altres elaboradors, com Josep Maria Pujol-Busquets, del celler Alta Alella, que considera que el boicot "ja va fer tot el mal que podia fer en el seu moment" i que ara la resposta passa "per fer un bon producte i vendre'l a gent normal de tot el món, inclosa la gent normal d'Espanya", i tenint en compte alhora que el boicot té un efecte de 'contraboicot' que fa que "cada cop més, el consumidor català aposta pels productes catalans". És a dir, que tant l'exportació com l'augment de les vendes al mercat català es plantegen, a hores d'ara, com el millor antídot a qualsevol campanya espanyolista.
Han passat vuit anys des del Nadal del 2004, quan diversos sectors del nacionalisme espanyol van orquestrar una campanya contra el cava català com a resposta a la crida que l'aleshores president d'Esquerra Republicana de Catalunya, Josep-Lluís Carod-Rovira, va fer a no donar suport a la candidatura olímpica de Madrid 2012, un cop consumat el 'no' al reconeixement oficial a la selecció catalana d'hoquei patins. Així, una polèmica políticoesportiva va acabar comportant un boicot que va ser seguit per certs sectors de la societat espanyola.
Quasi una dècada després i amb la situació política actual, amb l'increment exponencial de l'independentisme, la possibilitat d'un avançament de les eleccions i les amenaces constants des de les institucions espanyoles, que obertament adverteixen que una hipotètica secessió suposaria la fi dels intercanvis comercials entre Catalunya i Espanya, fan que el sector del cava estigui especialment amatent del desenvolupament dels esdeveniments.
Segons VADEVI.cat, el diari dels vins catalans, els efectes d'aquell boicot van significar una caiguda de vendes a l'entorn del 6'5% per al sector del cava al mercat espanyol, si bé és cert que, en tractar-se d'un Denominació d'Origen eminentment catalana però amb punts de producció fora de Catalunya, es fa difícil quantificar quin va ser el transvasament de consum de cava d'origen català a altres no catalans. Tot i això, aquella experiència va acabar de consolidar una tendència que ja s'havia prefigurat uns anys abans, l'augment de les exportacions.
Amb els números a la mà es comprova que ja l'any 2001 les vendes al mercat exterior superaven les vendes al mercat interior (Espanya, amb Catalunya inclosa) en una relació del 51,6% al 48,3%. Amb els anys, aquesta diferència s'ha incrementat en favor de les exportacions, situant-se el 2011 en un 63,5% de vendes exteriors per un 36,4% de vendes interiors. Si a aquest fet hi sumem que a les vendes al conjunt de l'Estat cal restar-li les vendes a Catalunya, la proporció de vendes a Espanya és finalment una porció del pastís menor. Segons les dades del 2011 aportades per Nielsen, les vendes a l'Àrea Metropolitana de Barcelona, més el que anomenen Nord-Est en el seu particular sistema de còmput (Catalunya més les províncies aragoneses de Saragossa i Osca) signifiquen el 46,5%, del total estatal, la qual cosa vol dir que les vendes a la resta d'Espanya suposen finalment un 19,4% de les vendes globals (al qual caldria afegir-hi les vendes a Saragossa i Osca, no computades per separat). En total, tot i no ser gens menyspreable, les vendes de cava a l'Estat (sense Catalunya) suposen un volum només lleugerament superior a les vendes totals de cava a Alemanya i amb prou feines una cinquena part de la venda total.
Tot plegat circumscriu els efectes d'un eventual boicot al cava per raons polítiques a una part realment reduïda del pastís de vendes però, com passa en qualsevol sector comercial, tota venda és bona i tota pèrdua és considerada com a dolenta. Tant és així que, a dia d'avui, el sector del cava viu amb certa "por" els esdeveniments polítics, i pateix davant una eventual revifada de les campanyes anticatalanes.
Perill a les grans superfícies
Així les coses, el Consell Regulador del Cava, òrgan gestor d'aquesta Denominació d'Origen, treu importància a un eventual boicot assenyalant que els últims esdeveniments polítics -la gran manifestació de l'Onze de Setembre i el 'no' al pacte fiscal de Rajoy- no han portat "cap novetat" ni incidència en les vendes. Tot i això, fonts del Consell asseguren que molts cellers "estan espantats" davant el que pugui passar. Des de la patronal dels cavistes més petits, Pimecava, assenyalen que en tot cas, els que més poden patir "són els grans cellers, els que tenen el gruix de les seves vendes a les grans superfícies", i que el producte venut en botigues especialitzades i restaurants "ho notaria menys". De tota manera, tant des del Consell Regulador com des de Pimecava es mostren optimistes que aquest cop "les qüestions polítiques no interfereixin en les comercials".
Malgrat tot, alguns cellers, consultats per VADEVI.cat, han declinat fer declaracions com a tàctica per evitar fins on els és possible rebre les conseqüències d'un eventual rebuig espanyol al producte català. El fet però, és que el mateix Pere Bonet, director de comunicació de Freixenet i per tant veu autoritzada d'un dels grans productors de cava, no ha evitat defugir la possibilitat d'un nou boicot,i en recents declaracions, ha assegurat que en tot cas, l'estratègia de la seva empresa passa per "fer bon cava i vendre'l a 145 països", insistint en que la diversificació de la exportació és el millor antídot a les persecucions. Un altre celler cavista important de Sant Sadurní d'Anoia alerta del "boicot silenciós", és a dir, d'aquell que es produeix per decisions personals sense la necessitat de grans campanyes i que no es podrà quantificar "fins passada la campanya de Nadal".
En la mateixa línia que Freixenet s'han pronunciat altres elaboradors, com Josep Maria Pujol-Busquets, del celler Alta Alella, que considera que el boicot "ja va fer tot el mal que podia fer en el seu moment" i que ara la resposta passa "per fer un bon producte i vendre'l a gent normal de tot el món, inclosa la gent normal d'Espanya", i tenint en compte alhora que el boicot té un efecte de 'contraboicot' que fa que "cada cop més, el consumidor català aposta pels productes catalans". És a dir, que tant l'exportació com l'augment de les vendes al mercat català es plantegen, a hores d'ara, com el millor antídot a qualsevol campanya espanyolista.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada