08 ene. 2014
Salvador Cardús
Tinc la certesa que el drama que es fa a propòsit del procés de
transició nacional catalana cap a la independència no es basa en si són
econòmicament viables o no una Catalunya i una Espanya separades, ni en
obstacles jurídics constitucionals o en resistències polítiques
internacionals. Tampoc en hipotètics perills de fractura social. L’únic
veritable problema de fons és establir quin és el perímetre de la nació
espanyola i a qui pertany la sobirania nacional. Aquesta va ser la gran
qüestió mal resolta en la Constitució del 1978. L’ambigüitat del títol
vuitè –redactat sota una forta coacció militar– va permetre passar
pàgina de manera provisional a un plet que quedava ajornat però no
resolt: el del reconeixement dels drets nacionals de Catalunya. I és que
per la majoria de catalans, Catalunya ja era llavors i continua sent
una nació, amb tots els atributs polítics.
Des d’una anàlisi estrictament racional, doncs, la independència de
Catalunya no suposaria cap gran maldecap per a ningú. Catalunya podria
prendre decisions polítiques sobiranes, sense cap enemic exterior en qui
excusar els seus possibles fracassos. I Espanya podria seguir fent el
seu camí, ara deslliurada d’unes tensions territorials que l’entorpeixen
i sovint utilitza de pretext per no haver-se d’enfrontar a les seves
pròpies ineficiències. En un món global, dins de la Unió Europea, les
catàstrofes que se solen anunciar només serien imaginables si alguna de
les parts actués de mala fe i de manera venjativa. En canvi, en un
escenari de no-conflictivitat política, la separació més aviat suggereix
millors oportunitats de prosperitat tant per a Catalunya com per a
Espanya.
Tampoc no són creïbles les advertències de ruptura social si no és que
algú aprofita la diversitat de posicionaments polítics per dividir la
societat, com va amenaçar l’antic president José María Aznar. Des del
punt de vista del sentit de pertinença nacional, més divisió que la que
podria suposar tenir un 15 per cent de població estrangera, com té
Catalunya, no la supera cap procés d’independència. Però, en qualsevol
cas, es tracta de divisions que són cosides per la democràcia i per les
polítiques de respecte a la diversitat i d’integració política.
Precisament, aquest és l’error que ha comès l’Espanya de la Constitució
de 1978, que no ha sabut acollir democràticament l’especificitat
nacional catalana i l’ha viscuda com a una molèstia que cal extirpar,
exacerbant-la amb polítiques de menyspreu a la diversitat. Per exemple,
contra la llengua catalana en tot el seu domini lingüístic. Com
reconeixia implícitament el ministre Ignacio Wert, Espanya no se n’ha
sortit, d’espanyolitzar els catalans. I que no pateixi el ministre Jorge
Fernández Díaz per la concòrdia dels àpats familiars nadalencs
catalans, perquè de temes de discussió sempre n’hem tingut i, certament,
la independència no és ni l’únic ni el principal.
Afirmo, doncs, que les amenaces sobre els perills d’una hipotètica
secessió no provenen d’obstacles materials imponderables. Ni els envien
els déus i cauen del cel. Ni són resultat del suposat sentit unitarista
de la història de la Humanitat al qual sol apel·lar, contra tota
evidència, el president Mariano Rajoy. Ja fa anys que l’economista
francès Daniel Cohen mostrava com “el procés d’integració econòmica
encongeix l’espai de les comunitats polítiques” ( Richesse du monde, pauvretés des nations, 1997), fet que explica per què ara la independència de Catalunya
ha esdevingut plausible. Les amenaces, doncs, tenen un origen
estrictament polític, com a defensa del manteniment d’un projecte
nacional i, per inacabat, nacionalista. Potser el cas més clar el posa
de manifest la insistent advertència que una Catalunya independent
quedaria fora de la Unió Europea. De fet, el que s’està dient és que, en
cas d’independència, Espanya vetaria la condició d’Estat successor a
Catalunya per expulsar-la de la Unió Europea. Molt bé. Però el més
risible és que, per tal que Catalunya quedés fora de la Unió Europea,
primer Espanya hauria de reconèixer la seva independència, perquè si no
com la podrien expulsar? La paradoxa, doncs, és que cada vegada que el
ministre José Manuel Garcia-Margallo ens amenaça de quedar fora de la
Unió Europea, afirma implícitament que Espanya reconeixerà una Catalunya
independent.
Sostinc, en definitiva, que les amenaces apocalíptiques i que les set
plagues d’Egipte que s’anuncia que cauran sobre els catalans en cap cas
són resultat intrínsec del mateix procés de secessió, sinó d’una
hipotètica acció venjativa conseqüència de la frustració política pel
fracàs definitiu del projecte d’unificació nacional espanyol. Per tant,
el conflicte no el provoca qui se’n vol anar, sinó qui no deixa marxar.
Més encara si qui marxa es compromet no tan sols a mantenir relacions
estretes, sinó fins i tot a millorar-les, això sí, en un tracte d’igual a
igual en dignitat nacional. Els dirigents espanyols, doncs, fan trampa
quan carreguen la responsabilitat d’un hipotètic conflicte sobre la part
catalana, quan resulta que només es produiria com a resultat de la seva
mala voluntat. I és que, vist des de Catalunya, ara mateix, allò que
podria no tan sols fragmentar la societat sinó comprometre la
prosperitat i amenaçar el compromís democràtic dels catalans és el
manteniment d’un statu quo espanyol que vol impedir peti qui peti que,
com a nació, expressin la seva voluntat política.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada