CATALANOFÒBIA 4. La ideologia política de la catalanofòbia
Etiquetes de comentaris:
CATALANOFÒBIA
CONTRACTA'NS AQUÍ: http://indigentsadojo.blogspot.com.es/p/s-carregant.html
Mas como la
envidia no les dejaba aquietar, dicen ven acá, Cataluña, has de morir.
¿Por qué?, dice Cataluña. Porque tienes muchas exenciones con tantos
privilegios, lo que no tienen los demás; y así no es bien visto de los
otros, por eso has de morir.
«LA LUZ DE LA VERDAD»
Si el model
castellà hagués estat un projecte modern i progressista dins del seu
temps, hauria estat defensat d’una forma oberta, i no vergonyosa, com
s’ha fet sempre. És a dir, no haurien de recórrer a una impostura. Si el
que volia la corona de Castella era una monarquia fortament unida
mitjançant vincles d’afecte, hauria proposat de fer per a tothom una
compilació de totes les normes legals que hi havia a cada territori i
que es considerava que atorgaven un grau elevat de llibertat individual.
Però aquest no en va ser el cas. Ideològicament, la corona de Castella
volia imposar les lleis castellanes, de les quals, malgrat que els
castellans es pensaven que eren les millors del món, tothom sabia que
eren una antigalla, perquè donaven el poder absolut al rei, perquè
atorgaven la discrecionalitat jurídica als poders fàctics i perquè els
ciutadans estaven a la mercè davant de qualsevol abús.[151] Per això,
als castellans no els interessava el progrés social, sinó recular en el
temps i imposar les seves lleis; el model del comte duc no era modern;
per als catalans, era perdre tot allò que havien guanyat. Cal tenir en
compte que en aquell temps els catalans tenien la pretensió de
modernitzar l’Estat, ja que no podien sense l’acord del monarca. Tal com
s’ha dit abans, les alternatives polítiques per modernitzar les
institucions eren possibles per una situació històrica de nova
correlació de forces, i perquè era més fluida socialment, més receptiva
políticament, una societat menys estamental i més dinàmica, i tanmateix,
perquè estava en un procés de canvi.[152] Però això no es devia
entendre així des de Castella. La Proclamación católica, de Gaspar Sala,
adreçada al rei Felip IV de Castella i III d’Aragó en la qual explicava
la por que tenien els catalans de perdre les constitucions i li
recordava que els prínceps a Catalunya eren electius i que la seva
actuació legislativa havia de ser paccionada, va ser replicada per un
llibre de Francisco de Rioja, el confident més íntim d’Olivares, amic
seu i que li feia de bibliotecari privat. S’edità l’obra sense que n’hi
constés l’autor i amb el títol Aristarco, o censura de la proclamación
católica de los Catalanes.[153] L’esmentat llibre és un atac contra els
catalans en què s’intenta demostrar que no són fidels, no són
religiosos, no han tingut mai valentia, no són generosos, no han palesat
respecte pel rei, no pertanyen a la vella noblesa i no disposen de
privilegis. Pel que fa a la religiositat i la pietat dels catalans, De
Rioja cita un passatge del llibre Panegírico a Francia, de Iacobo
Bonaudo: «No obstant això, aquí hi ha una mena d’homes molt vanitosos i
—cosa que és pitjor— a vegades apartats fora mida de la fe. Aquests, del
nom de Catalunya, són denominats catalans i popularment la gent els
anomena —no sé per quina raó— “marrans”; potser perquè, com ells
mateixos diuen, van més d’ací d’allà que els jueus, o perquè es
destaquen més en l’error doctrinal que els jueus infidels.»[154] Aquest
tractament de marrans per als catalans s’explica per la teoria
hegemònica en aquella època, per la qual la raó d’estat no podia
justificar cap acció política si no es basava en els cànons de la moral
catòlica. Per tant, la manera d’embolcallar i justificar qualsevol acció
inconfessable contra els catalans era, tractant-los d’irreligiosos,
d’infidels i d’homes apartats de l’ortodòxia catòlica. Qualsevol interès
polític de la monarquia i qualsevol acció contra els catalans quedaven
subordinats als fins primaris de la religió. El llibre de De Rioja no és
que sigui gaire alliçonador, per la manca de ponderació en les
afirmacions i perquè recolza excessivament en casuístiques, però
interessa sobretot la part política per conèixer l’opinió oficial de
Madrid. De primer l’autor hi nega a Catalunya la vigència de les
constitucions, quan es pregunta: «¿Qué ombre que tenga algun juizio, ó
algun amor, querrá que pierda su Rei el todo por la observancia de una
Constitución hecha en diferentes tiempos, i de diferentes personas, i
que no se pierde por dilatar su cumplimiento para cuando se
puede?»[155]És a dir, De Rioja admet que no s’observen les constitucions
de Catalunya, però ho justifica atès que són fetes de molt de temps
enrere i per diverses persones; per tant, el rei pot deixar-les de
complir si és per no perdre el tot de la corona. Més endavant, sobre la
mateixa qüestió insisteix: «Los Catalanes, que poco atentos a la razón, i
á la diferencia que ai entre la necesidad, i el comun orden de las
cosas, anteponen sus leies á las de la naturaleza, cuando es en servicio
de su Rei.»[156] En relació amb el sentiment que envers el rei hi ha a
Catalunya i a Castella, confronta «la adoración de Castilla» amb «la
injuria de Cataluña». Quant al caràcter dels catalans, argumenta que
«son protervos i duros, i que en su protervia i obstinación haze mucho
la clemencia de los Reies; pero la paciencia de alguno se cansará, i
conociendo, que todo se puede perdonar, i no la injuria a la reputación,
obrarà conforme a justicia».[157] Nega també que Catalunya hagi tingut
mai paccionades les lleis. D’entrada diu que «i esto de inventar los
Catalanes, i escrivir a su alvedrio lo que conviene a su onra, ó su
vanidad, es cosa natural en ellos»; per això, «que no aviéndose
entregado los catalanes, siendo señores, sino esclavos fugitivos de los
Moros (...) lo que se infiere con certeza infalible es que los Catalanes
no son vassallos pactados i convencionales»;[158] i pel que fa a la
política pactada, sosté que Ramon Berenguer ho féu voluntàriament i,
«repetido después por conveniencia, o permitido de los Reies por
necesidad, lo an venido a hazer los Catalanes lei inviolable». Tot i dir
que no hi havia pacte, ha de reconèixer que hi ha les lleis, i «cuando
se vé amenaçando ruina, puede el Rei sin dispensación i sin culpa no
guardar privilegios, ni estar al juramento de ellos en caso de
necesidad». No és estranya aquesta incomprensió del dret constitucional
català; Elías de Tejada reconeix que «es que las libertades eran tan
catalanas, tan entrañadas en el alma colectiva, tan peculiares, que
solamente las gentes de Cataluña podían entenderlas y guardarlas».[159]
Fins i tot De Rioja no arriba a entendre que Catalunya tingui un govern
propi com el de la Generalitat i es pregunta: «En la Diputación se
idolatra, allí se labran las conveniencias de todos, assi de los que
estan dentro della, como de los parientes, i allegados. Por los passos
della se camina a la comodidad de todos, a la nobleza; i aviendo esto
dentro de casa, para que se an de buscar fuera las onras, i las
comodidades? Mejor es vivir en el ocio, i en la paz, que permite el
natural, i la condición; i en este estado de cosas que tiene oi el
Principado, donde la maior Religión es la maior desobediencia, i la
maior gloria es la injuria del Príncipe.»[160] Per ells viure per
Catalunya és l’oci, i quan no volen reconèixer que els catalans no
participen dels beneficis, ni de l’honorabilitat de la corona, sí diuen,
en canvi, «el fin por ventura es anteponer el ocio de su lugar, la
comodidad de la Diputación, al cumplimiento de sus obligaciones, i hazer
queja del gusto i calumnia de la inclinación».[161] De Rioja no admet
que el rebombori mogut tingui res a veure amb les qüestions fiscals dels
nous arbitris, vectigals i noves imposicions, quan diu: «Donde sobran
las cosas, estan ociosos los arbitrios, entonces se buscan y se
egecutan, cuando obligan las necesidades.»[162] Tampoc no admet que
s’hagin perjudicat els catalans amb els allotjaments dels soldats, i
també nega que els soldats castellans hagin realitzat cap malifeta a
Catalunya: «En Castilla, en Vizcaia, á avido gran número de soldados
Castellanos, i de otras naciones, i jamás se a oido una queja, ni en
Catalunña en tantos años, hasta la resolución de los alojamientos. (...)
I si en las inmensas injurias que recibieron de los Catalanes, obraron
ellos con indignación, no es culpa suia; porque las injurias mas las
comete quien las ocasiona, que quien las haze.»[163] Cap al final del
llibre, sense cap argument jurídic seriós que justifiqui la política
castellana, acaba a manera de resum tot el seu discurs: «Con que los
Catalanes, cuia sangre no es antigua, cuio Principado, cuio nombre
(sic); que las alevosias á sus Reies an sido tantas, que sus acciones
para con Dios an sido tales, que ni an respetado sus Arçobispos, ni sus
Religiosos con vestiduras sacerdotales; que an violado con muertes las
Iglesias, arcubuceado el Santísimo Sacramento; que an fingido milagros
de lágrimas, de sudores de Imágenes, i esparcido, que el dia á que se
transfirió la fiesta del Corpus, se detuvo el Sol muchas horas en
ponerse; i todo por autorizar sus delitos i atrocidades: Teniendo estas
costumbres, i obrando desta manera, desacreditan sus palabras, i
desfazen sus calumnias i acusaciones: i todo argumento es ocioso, cuando
las obras, como se á dicho, siempre más eficazes a persuadir que los
escritos publican lo contrario.»[164]
El poeta Francisco
de Quevedo, des de la presó, també va intervenir en la campanya de
descrèdit contra Catalunya i va justificar del tot la política del comte
duc d’Olivares. És interessant de llegir Quevedo perquè en les seves
obres s’obté una idea sobre la ideologia dominant a Castella. És curiós
que d’entrada Quevedo insulti els catalans, quan la Proclamación
católica no insulta ningú i només demana allò a què tenen dret els
catalans, mantenir les constitucions. Si la resposta a les exigències
dels catalans de respecte per les llibertats i a la reclamació de la
vigència de la llei, va ser d’embolcallar-los d’improperis, ja demostra
que els catalans tenien un mal company per fer-hi societat. Quevedo
havia escrit a El buscón que «el catalán era la criatura más triste y
miserable que Dios crió» i que «son los catalanes el ladrón de tres
manos». Quevedo afirma que «el tema y la tema (sic) de los de Barcelona,
que podrán más facilmente negar que son catalanes que no el ser
temosos, es el refrán que dice: “No es por el güevo, sino por el
fuero”.[165] I després de garantir que els catalans no varen anar a
lluitar contra França a Salses i que els terços castellans no van
cometre cap desori a les terres catalanes, defensa el comte duc
d’Olivares: «El Principado, que con toda la Europa tan repetidamente ha
dicho del Conde-Duque que es recto y bueno, y sin haber hallado en sus
acciones culpa, oye que apartándose de su Rey se apartan dél, lo que
dice literalmente es lo que dijo Achis, “que no agrada á los sátrapas”,
esto es, a los diputados, a los concelleres, a los cien consejeros. El
nombre de sátrapas no es de mi pluma; su malicia se le pone. Viéneles
este lugar como nacido; por eso se le visto cuando se le aplico.»
Quevedo no justifica les llibertats de Catalunya, sinó que, ben al
contrari, considera les llibertats de Catalunya com a mostra d’orgull i,
per criminalitzar-les, com a font de desordres i tumults: «Toleró en
Barcelona el Conde-Duque el demasiado orgullo de los catalanes. ¿Qué no
hizo para disponer su desorden, por digerir su dureza, cuando
desconocidos cauterizaron su paciencia tantas veces preciosa? Cuando su
Magestad fue á las Cortes en los primeros tumultos de su facinerosa
condición, fue público que Mns. de Fargis, embajador de Francia, a la
sazón se hallaba en Barcelona, había dicho que él haría que los
catalanes se redujesen a lo justo. ¿Cuál malicia no descubrió esto? ¿De
qué traición no fue promesa? Llegó a oídos de los catalanes y valiéndose
de la hipocresía patrimonial que tienen, mintiendo sentimiento,
encomendaron su disculpa a sus alharacas. Admitióse a sus palabras, no a
sus corazones, sabiendo que no hablan con una misma lengua sus
conciencias y sus labios. Entonces ni había precedido guerra, ni
asistencia de ejercitos, ni excesos que ahora acusan de soldados, ni
alojamientos: de manera que el ser franceses no lo han ocasionado las
armas de su Majestad, sino descubiértolo.» Tot seguit comença a fer una
descripció del sistema polític català. Segons Juan Ors, Quevedo va
escriure l’opuscle amb la intenció manifesta d’ofendre greument el
Principat de Catalunya i les seves institucions, però en canvi, pels
arguments principals que hi utilitzà, curiosament «se reconozca el
máximo elogio que se ha dirigido a las instituciones por que se rigió
libremente el principado civil de Cataluña».[166] Quevedo diu: «Ellos
son las viruelas de sus reyes: todos las padecen, y los que escapan
quedan por lo menos con señales de haberlas tenido. Los franceses lo
digan á quien hoy vuelven, habiéndoles dejado. Decímoslo nosotros a
quien dejan, habiéndose vuelto a nosotros, huyendo de los que buscan. El
Aristarco hace que sus propios historiadores confiesen esto contra
ellos. Son los catalanes aborto monstruoso de la política. Libres con
Señor; por esto el Conde de Barcelona no es dignidad, sino vocablo y voz
desnuda.» Quevedo explica el seu concepte de privilegis i furs, els
quals, havent estat jurats pel rei, no haurien de ser considerats —com
fa ell— com un obstacle contra el poder reial, sinó com un element de
defensa del poble que en disposa. «Tienen príncipe como el cuerpo alma
para vivir; y como éste alega contra la razón apetitos y vicios,
aquéllos contra la razón de su señor alegan privilegios y fueros. Dicen
que tienen Conde, como el que dice que tiene tantos años, teniéndole los
años a él. El provecho que dan a sus Reyes es el que da a los
alquimistas su arte; promételes que harán del plomo oro, y con los
gastos los obligan á que de oro hagan plomo.» Després d’observar les
demandes que feia el Principat de Catalunya i les respostes adreçades
per contrarestar-les, un ja es pot fer càrrec que l’opressió, el
sotmetiment i el domini a ultrança sobre un país no es plantejaven
solament per qüestions teòriques o abstractes, sinó per raons materials
molt concretes, tal com reconeixia tàcitament Francisco de Rioja al seu
llibre: «Cuando el Rey tiene ciudad en su Reino, que le sirve más en un
año, que todo el Principado de Cataluña á servido a sus Reyes en
doscientos; ¿para qué es quejarse de los Ministros? Treinta millones
tiene el Rey de renta; diga Cataluña, siendo tan grande, tan abastecida,
tan fecunda de gente, como dize la Proclamación, con qué parte entra en
esta cantidad; pues apenas le vale al Rey todo el Principado treinta
mil ducados, que consume en pagar salarios de Ministros.»[167]
Heus aquí la
qüestió. Les constitucions, les lleis, la llibertat no tenen
absolutament cap valor si a la pràctica no es pot obtenir per via fiscal
l’espoliació de la gent que està dominada políticament, colonitzada
culturalment i sotmesa tributàriament. Aquestes opinions sobre la
política anticatalana són del 1640, en plena Guerra dels Segadors. Però
per acabar-ho d’arrodonir, no em puc estar de remarcar el que opinava
sobre Catalunya Olivares quan va caure en desgràcia el 1643. Els
adversaris polítics d’Olivares, en el fullet Cargos contra el Conde
Duque, li varen recriminar que per culpa de la seva política s’havia
perdut Catalunya. Ell, per justificar les seves actuacions, féu publicar
l’opuscle Nicandro, adreçat al rei, com a imprès clandestí, que, segons
Elliott, té el mateix estil que l’Aristarco..., per la qual cosa cal
considerar que l’escrigué De Rioja. En relació amb la guerra de
Catalunya i amb les constitucions, hi diu: «En cuanto al fundamento y
raíz desta guerra bién sabe V.M. lo que han costado a los reyes sus
progenitores estos fueros, con qué leve ocasión los magistrados de
Cataluña tomaron este pretexto para grandes motines de que han escrito
muchos. (...) Si el Conde no tratara de hacerles guerras en poco
tuvieran la autoridad de V.M. salieran con la suya, y quedáranse quizá
república libre, con grave daño de los estados de V.M. Entender que
Cataluña se ha de restituir retirado el Conde es grave yerro, porque
esta provincia no lo hará sino por sus conveniencias; si se vieren
oprimidos del francés harán con él lo mismo que con V.M.»[168] Després
d’acceptar tàcitament que les llibertats de Catalunya no eren acceptades
per Olivares, més endavant ho reitera d’una manera claríssima quan
afirma que la monarquia està feta amb parts desproporcionades, sense
unió ni conformitat i que no es podran governar fins que «no se reduzcan
a unión e igualdad en leyes, costumbres y formas de gobierno. Dicen los
enemigos del Conde que procuró derribar los fueros de Cataluña, no ha
sido sólo su pensamiento suyo, que su abuela de V.M., doña Isabel, tuvo
por mejor el conquistarlos». Olivares, despullat de poder i amb tota
sinceritat, mitjançant De Rioja ratifica i reconeix la seva intenció
d’abolir les constitucions de Catalunya, perquè si no es feia el
Principat podria esdevenir una república lliure. Però el més
significatiu és que justifica la seva intenció invocant la mateixa reina
Isabel I de Castella, la qual havia expressat per eliminar aquestes
llibertats «era menester conquistarlos de nuevo para no guardar estos
fueros». Olivares a través de Rioja reconeix que efectivament els
càrrecs i els beneficis no han estat distribuïts entre tots els països
amb equitat, i afirma que si els catalans haguessin assolit «honras,
puestos y comodidades como los naturales, nunca se despeñaran en los
levantamientos con ocasión ninguna de titulillos y fueros; porque las
cadenas del interés y de la honra ataran de tal fuerza las voluntades
que ninguno quisiera exponerse a perderlas por imaginarias libertades».
Per als catalans, les llibertats no eren pas imaginàries, ans al
contrari en gaudien i Olivares les hi volia abolir. Però el cinisme
materialista d’Olivares es basa en la teoria política següent: «La razón
es clara, porque los hombres de distintas provincias no se quieren
sujetar a otros si no hallan comodidad y provecho en la sujección. Éstos
son los polos de conservar lo conquistado, no los de opresión y
violencia, que éstas deshacen luego la fábrica de los reinos.»[169]
Aquests són els pensaments polítics del període del govern del comte duc
d’Olivares. Una ideologia que era una impostura, atès que amagava i
dissimulava l’interès de la classe hegemònica per dominar i espoliar
econòmicament els qui tenien subjectats.
El model polític
català era molt més progressista i molt més democràtic que el de la
corona de Castella i, per tant, els catalans no podien aspirar a
sotmetre’s a les lleis de Castella no solament perquè no hi veien
«comodidad y provecho», sinó perquè perdien el poder i l’autogovern.
Tampoc no eren suficients ni «interés y la honra» atès que el govern de
les institucions polítiques de Catalunya era prou honorable per als
ciutadans del Principat, que no tenien aspiracions imperials. Amb tot i
això, els catalans, en protegir-se i defensar-se dels seus adversaris,
foren considerats rebels, quan en realitat eren autèntics ciutadans
fidels a la llibertat.
FONT:
Francesc Ferrer i Gironès “Catalanofòbia. El pensament anticatalà a través de la història”. ePUB v + llibres a www.epubcat.tk
NOTES:
[151]
Elliott explica el cas de Cadaqués. El 1629, en un incident menor, el
duc d’Alcalá volia fer executar el batlle de Cadaqués per justícia
sumaríssima. Es van al·legar, però, les constitucions de Catalunya, que
emparaven la llibertat individual dels ciutadans amb un judici segons
procediment, amb què s’evitava l’execució en qüestió. Les lleis de
Catalunya eren molt més avançades que les castellanes. La resposta
d’Alcalá fou que totes les constitucions de Catalunya s’havien de
llençar al foc.
[152] Eva Serra. 1640. Una revolució política, Crítica, Barcelona, 1991, P. 65.
[153] Biblioteca de Catalunya. F. Bonsoms, núm. 11321.
[154]
Aristarco..., p. 66. La citació original és en llatí, la traducció de
la qual és deguda a Dolors Condom, a qui expresso la meva gratitud.
Marrans era el nom atribuït als jueus i moros conversos que continuaven
practicant la religió respectiva en la intimitat.
[155] Aristarco, p. 27v.
[156] Aristarco, p. 59v.
[157] Aristarco, p. 34v.
[158] Aristarco, p. 42v.
[159] Francisco Elías de Tejada. Historia del pensamiento político catalán, Montejurra, 1963, p. 63.
[160] Aristarco, 20v i 21.
[161] Aristarco, 58v i 59.
[162] Aristarco, 56.
[163] Aristarco, 16v
[164] Aristarco, 65v i 65.
[165] Francisco de Quevedo. Escritos políticos,Toledano, López & Cª, (s. d.), p. 223.
[166] Juan Ors. España y Cataluña, Historia Nueva, Madrid, 1926, p. 140.
[167] Aristarco, p. 20v.
[168] J. H. Elliott i José F. de la Peña. Op. cit., tom II, p. 251.
[169] J. H. Elliott i José F. de la Peña. Memoriales y cartas del conde duque de Olivares, tom I, p. 253.
Font: http://indigentsadojo.blogspot.com.es/2014/03/catalanofobia-4-la-ideologia-politica.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada