dissabte, 21 d’agost del 2010

116 icones identitàries vendran l'essència de Catalunya al turisme

La Generalitat espera que el Barça i Gaudí rellevin sevillanes i barrets mexicans

El Pantocràtor de Taüll, la Patum i el caganer són altres elements escollits

Dijous, 19 de agost del 2010 
ALBERT SEGURA
PRADA DE CONFLENT


La Patum, el caganer, el Barça o el Pantocràtor de Sant Climent de Taüll davant dels barrets mexicans, les nines vestides amb farbalans i les figuretes de toros braus. La Generalitat, obstinada a crear noves targetes de presentació de Catalunya davant del món, ha escollit 116 icones identitàries perquè el turisme exterior conegui el territori i vagi més enllà del clàssic de sol i platja, que sembla que continua imperant entre el gruix dels 20 milions de visitants anuals, i de les figures que es poden trobar en qualsevol botiga de souvenirs de la resta d'Espanya.
Pantocràtor 3 Fresc de l'absis de l'església de Sant Climent de Taüll. RAMON GABRIEL

Edició Impresa

Edició Impresa

Versió en .PDF

Informació publicada en la página 20 de la secció de cv Sociedad de l'edició impresa del dia 19 de agost de 2010 VEURE ARXIU (.PDF)
En col·laboració amb l'Institut d'Estudis Catalans, el Museu Nacional d'Art de Catalunya i Foment de les Arts i del Disseny, la Generalitat ha treballat durant dos anys per definir quins elements il·lustren millor, al seu entendre, l'essència del país. Primer, es van preseleccionar un miler d'elements, que finalment s'han concretat en 116 icones, representatives de tot Catalunya, des de la prehistòria fins a l'actualitat. «L'objectiu és que els punts de Catalunya que potencialment tenen recursos aprofitables es puguin explotar», va explicar ahir el conseller d'Innovació, Universitat i Empresa, Josep Huguet.
Després d'analitzar, gairebé un per un, tots els records per a turistes que es troben avui dia a les botigues de souvenirs, els experts del Govern han elaborat una llista amb les icones que han considerat més representatives: unes, ja existeixen i es comercialitzen; altres, no han estat desenvolupats encara a nivell comercial i, un tercer grup il·lustra un sector determinat del país.
GAUDÍ, AL CAPDAVANT / Algunes icones, com ara la Pedrera, el drac del parc Güell i la Sagrada Família, ja formen part de la majoria de guies de viatge i són cita ineludible de tots els turistes que passen per Catalunya, però a partir d'ara existirà un nou ventall d'elements que es convertiran en reclam, com ara els correfocs o la Patum, el romànic de la vall de Boí, l'ovella xisqueta, autòctona del Pallars, o peces de la vida quotidiana com ara eines de fusta o el caganer del pessebre nadalenc. L'empremta de la batalla de l'Ebre, la Nova Cançó amb Lluís Llach i Joan Manuel Serrat o les xemeneies i les colònies industrials del curs del Llobregat i el Ter també compartiran protagonisme com a noves imatges identitàries.
Tots aquests elements, alguns més explotats que altres, formaran part del material que a partir d'ara es comercialitzarà com a material de record i se sumarà a la gran oferta de souvenirs que inunden les botigues per a turistes.
L'objectiu, van insistir els promotors de la iniciativa, és fer-se un espai i diferenciar-se de molts productes que no representen Catalunya sinó Espanya, com és el cas de la sevillana i el toro. «Aquests articles abunden perquè la majoria es fabriquen en països com ara la Xina, on es produeixen segons tòpics i criteris que s'agafen allà per representar un país», va explicar el responsable de planificació estratègica del projecte, Francesc Iglesias.
El Govern espera que amb la introducció en el mercat d'aquesta nova tipologia d'articles s'aconsegueixi que en un període de cinc o 10 anys serveixin d'inspiració i se'n facin rèpliques molt més barates, cosa que permetrà arribar a més gent i a la vegada difondre el patrimoni català. «Seria perfecte si els articles es fabriquessin aquí», va apuntar Huguet. L'elaboració dels nous productes es realitzarà treballant amb artesans i comptarà amb un segell de qualitat.
El nou marxandatge es podrà adquirir en punts com ara oficines de turisme, hotels que ofereixen articles de souvenir als clients o botigues com ara la que es va obrir el 30 de juny al barri Gòtic de Barcelona, on es venen, exclusivament, articles d'artesania i disseny.

http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/societat/20100819/116-icones-identitaries-vendran-lessencia-catalunya-turisme/441697.shtml