Revisíó: Josep Maria Bellmunt
La que és possiblement la més prestigiosa revista cultural dels Estats Units, The New Yorker, de referència no només a tota Amèrica del Nord, sinó també a molts llocs de tot el món, fa una duríssima
i àcida critica de la recerca dels ossos de Cervantes, i de la
manipulació de la seva figura, de la seva obra i del seu pensament.
Per començar afirma que una broma habitual sobre el Premi Cervantes, el premi literari establert pel Ministeri de Cultura d’Espanya l’any 1976, és que el mateix Cervantes no l’hagués rebut mai.
El motiu és que en el seu cor, Cervantes era el més anti-espanyol dels
escriptors espanyols, i perquè, com a escriptor, no se’l tenia en gran
estima. Recorda que en la seva obra mestra, “Don Quixot”, es
burla de gairebé tots els aspectes de la vida a Castella del segle XVII,
des de la Inquisició, fins al llenguatge i la literatura mateixa, i que el seu sentit de l’humor va mostrar tot el país com a miserable
Però la famosa revista novaiorquesa diu que tot això no ha dissuadit Espanya, que està disposada a estimar-lo, sense importar el
motiu, i que ara un grup d’espanyols format per un historiador, un
geofísic, i els experts forenses sembla haver desenterrat els ossos i de
Cervantes i els de la seva esposa, Catalina de Salazar, i que encara
que la caixa que suposadament conté algunes de les restes, té les
inicials MC, és molt dubtosa la seva veracitat, perquè
“francament, l’ortografia espanyola no va aconseguir estandarditzar-se
fins a molt més tard”.
Ilan Stavans, l’autor de l’article, que porta el títol de “The Downside to Digging Up Cervantes” ( La inconveniència de desenterrar a Cervantes), diu que quan Cervantes va escriure la novel·la estava perdent la paciència, amb ell mateix, i molt probablement, amb Espanya.
Però el més interessant potser arriba quan diu que, en temps de crisis Espanya recorre a Cervantes.
Així va ser al 1898 quan les restes de l’imperi espanyol es van
ensorrar, amb la pèrdua de les seves colònies d’Ultramar, Cuba, Puerto
Rico i Filipines. Llavors l’elit intel·lectual coneguda com la Generació
del 98, amb l’ultracatòlic Miguel de Unamuno, al capdavant va intentar
trobar sentit religiós i anima espanyola en l’obra de Cervantes, sense
importar-li com Cervantes ridiculitzava i era contrari tot això.
El mateix explica que va passar durant la dictadura franquista, quan l’obra mestra de Cervantes era la cola que mantenia enganxats les decadents estructures de l’estat en el seu conjunt, i que ara, amb la crisi actual (abdicació de Juan Carlos, alta taxa atur i col·lapse fiscal) que situen Espanya com el pròxim país a caure després de Grècia, està succeint el mateix.
Conclou que amb un Cervantes que no tenia domicili fix a Espanya,
sense llocs amb que es conegués relació directa, com el cas de
Shakespeare amb Stratford-upon-Avon i el Globe Theatre de Londres, que
atrauen milers de visitants, el circ que envolta el treball
forense està posant la primera pedra d’una naixent indústria del
turisme Cervantes. Clarament, els ossos de Cervantes són bons per als
negocis, sentencia Stavans
http://araomai.cat/the-newyorker-durissim-espanya-utilitza-a-cervantes-quan-era-un-escriptor-antiespanyol-que-es-burlava-de-castella/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada